Galeria socrealizmu
Wieloletnia współpraca między Muzeum Zamoyskich w Kozłówce a Fundacją Minionej Epoki, opierająca się m.in. na wzajemnej wymianie informacji i pomocy w pozyskiwaniu nowych eksponatów, przyjęła nowy kształt.
Wykorzystując potencjał kozłowieckich zbiorów powojennej sztuki polskiej, zwanej potocznie socrealizmem (realizmem socjalistycznym), Muzeum Historii Polski Ludowej w Rudzie Śląskiej otworzyło ekspozycję, na której prezentuje współczesne kopie wybitnych dzieł polskiego malarstwa z okresu socrealizmu (1949–1955).
Wśród zaprezentowanych prac znalazły się m.in. Wiosenny spacer Kazimierza Śramkiewicza, Zapoznajmy się z Konstytucją Eugenii Marcinkowskiej-Brykner oraz Portret Lenina Juliusza Krajewskiego.
Kopie zostały wykonane przez Tatianę Talipovą, uzdolnioną studentkę Wydziału Artystycznego UMCS. Przebieg prac nadzorował profesor Romuald Kołodziej, wykładowca akademicki na Wydziale Artystycznym Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
Wykaz kopii obrazów
autorstwa Tatiany Talipovej
Stefan Just – Generał Świerczewski. W ujęciu do połowy ud, prawie na wprost
Datowanie: 1946
Wymiary: 130 × 98 cm
Technika: olej
Tworzywo: płótno
Edmund Czarnecki – Portret Jerzego Malisza, przodownika z kopalni „Śląsk” w Chropaczowie
Młody mężczyzna w kasku górniczym
Datowanie: 1950
Wymiary: 80 × 80 cm
Technika: olej
Tworzywo: płótno
Kazimierz Śramkiewicz – Studium portretowe dziewczynki
W ujęciu do kolan, siedząca na wprost
Datowanie: 1952
Wymiary: 49 × 34 cm
Technika: olej
Tworzywo: płótno
Romuald Smorczewski – Matka bohaterka odznaczona za liczną rodzinę
Na wiejskim podwórzu kobieta z dziesięciorgiem dzieci
Datowanie: 1952
Wymiary: 111 × 95 cm
Technika: olej
Tworzywo: płótno
Helena Cygańska-Walicka – Portret rodziny Ambroszczaków. Za stołem
Datowanie: 1951
Wymiary: 81 × 100 cm
Technika: olej
Tworzywo: płótno
Stanisław Zalewski – Służba zdrowia
Scena w gabinecie lekarskim
Datowanie: 1952
Wymiary: 95,5 × 121,5 cm
Technika: olej
Tworzywo: płótno
Wanda Krasnodębska-Reicherowa – Stanisław Konarski (1770–1773). Krzewiciel oświaty, wychowawca, polityk
W centrum kompozycji Stanisław Konarski, w ujęciu na wprost do bioder
Datowanie: 1951
Wymiary: 116 × 92 cm
Technika: olej
Tworzywo: płótno
Jan Stępień – Dzierżyński wśród ludu
Kilkanaście osób w mrocznej izbie
Datowanie: 1951
Wymiary: 55 × 79 cm
Technika: olej
Tworzywo: płótno
Hanna Pachniewska-Betley – Turnus letni w TPD
Scena rodzajowa we wnętrzu, pielęgniarka z czwórką bawiących się dzieci
Datowanie: 1951
Wymiary: 100 × 74 cm
Technika: olej
Tworzywo: płótno
Jan Zamoyski (JAZ) – Portret Feliksa Dzierżyńskiego
Portret mężczyzny w ujęciu do bioder
Datowanie: 1951
Wymiary: 145 × 102 cm
Technika: olej
Tworzywo: płótno
Juliusz Krajewski – Portret Lenina
Datowanie: 1955
Wymiary: 100 × 96 cm
Technika: olej
Tworzywo: płótno
Michał Boruciński – Portret W. I. Lenina
Datowanie: 1955
Wymiary: 124 × 92 cm
Technika: olej
Tworzywo: płótno
Błażej Iwanowski – Młocka
Scena pracy na wsi
Datowanie: 1956
Wymiary: 60 × 74 cm
Technika: olej
Tworzywo: płyta pilśniowa
Helena Krajewska – Mickiewicz recytuje Konrada Wallenroda
Grupa dziewięciu stojących i siedzących mężczyzn w salonie, pośrodku poeta z książką w ręce
Datowanie: 1951
Wymiary: 96 × 145 cm
Technika: olej
Tworzywo: płótno
Kazimierz Śramkiewicz – Wiosenny spacer
Na pierwszym planie szary trotuar i takiż płot
Datowanie: 1954
Wymiary: 65 × 99 cm
Technika: olej
Tworzywo: płótno
Edmund Szyfter – Kutry w porcie
Widok portu rybackiego w Gdyni
Datowanie: 1949
Wymiary: 44 × 54 cm
Technika: olej
Tworzywo: tektura
Eugenia Marcinkowska-Brykner – Zapoznajmy się z Konstytucją
Trzech mężczyzn czyta konstytucję PRL
Datowanie: 1952
Wymiary: 100 × 81 cm
Technika: olej
Tworzywo: płótno
Andrzej Kurzawski – Strajk kolejarzy
Grupa około dziesięciu mężczyzn na tle ażurowego płotu
Datowanie: 1955
Wymiary: 59,5 × 69,5 cm
Technika: olej
Tworzywo: płótno