PL EN
Muzeum historii Polski Ludowej - Logo
Przerwa Zimowa. Muzeum Nieczynne. Zapraszamy w Maju 2026 r.

Motoryzacja

W naszej kolekcji

Fotografia pojazdu - motoryzacja w Muzeum (Fot.: 137)

FSO Warszawa

Potocznie Warszawka, Garbuską – samochód osobowy produkowany od 6 listopada 1951 do 30 marca 1973 w FSO na Żeraniu w Warszawie na licencji ZSRR. Przez cały okres produkcji powstało 254 471 egzemplarzy modelu, z czego 72 834 trafiło na eksport.

Był to pierwszy samochód produkowany seryjnie w historii powojennej Polski. W oparciu o Warszawę skonstruowano samochody dostawcze: FSC Żuk, ZSD Nysa oraz FSR Tarpan. Następcą modelu został Polski Fiat 125p.

Fotografia pojazdu - motoryzacja w Muzeum (Fot.: 138)

Mikrus MR-300

Polski samochód osobowy o bardzo uproszczonej budowie produkowany w latach 1957-1960 przez WSK Mielec we współpracy z WSK Rzeszów. Wyprodukowano 1728 sztuk.

Mikrus MR 300” charakteryzował się wyjątkowo uproszczoną konstrukcją. Jego idea zawierała się we wzorze 4x4, czyli miał mieścić 4 osoby, ma 4-kołowe podwozie, masę własną 400 kg i spala 4 dm³/100 km. Auto napędzał dwusuwowy, dwucylindrowy, chłodzony powietrzem silnik o pojemności 296 cm³.

Fotografia pojazdu - motoryzacja w Muzeum (Fot.: 139)

Straż pożarna

Na przełomie 1959/1960 roku wprowadzono do produkcji nowy model pod nazwą Star 25. Zasadniczą zmianą było zastąpienie dotychczasowego silnika nowym oznaczonym jako S-472.

Pojazd przeznaczony był do przewozu sześcioosobowej sekcji gaśniczej, a wyposażono go w motopompę, autopompę i zbiornik wody. Napędzał go silnik typu S-474 osiągający moc 77,2 kW przy 3000 obr/min.

Fotografia pojazdu - motoryzacja w Muzeum (Fot.: 140)

Moskwicz 400 (ros. Москвич 400)

Radziecki samochód osobowy produkowany przez MZMA - Moskiewską Fabrykę Samochodów Małolitrażowych (MЗМA - Moskowskij Zawod Malolitrażnych Awtomobilej) w latach 1947 - 1954

Pierwszy egzemplarz tego modelu, który zapoczątkował istnienie marki Moskwicz, zjechał z taśmy produkcyjnej moskiewskiech zakładów 4 grudnia 1946 roku. Pod względem konstrukcyjnym radziecki pojazd był kopią niemieckiego Opla Kadetta K38. Karoseria była podobna do przedwojennego samochodu KIM 10 wytwarzanego przez MZMA.

Fotografia pojazdu - motoryzacja w Muzeum (Fot.: 141)

Motocykl SHL Gazela

Producent: KZWM - SHL Kielce , Lata produkcji: 1968-1970, Ilość egzemplarzy: 50 000.

Fotografia pojazdu - motoryzacja w Muzeum (Fot.: 142)

Skuter OSA

Osa M-50 (M-52).Jedyny skuter produkowany seryjnie w PRL.

W latach 1959 - 1965 WFM w Warszawie wyprodukowała ich ok. 25 tys.